fredag 8 april 2011

Bokbox

Hej!
Sara heter jag och är gästdesigner här en sväng. Jag har alltid pysslat men scrappat sen början av 2000talet. Jag började med att mest göra fotoalbum, men gör numera allt. Precis som många andra använder jag mig mycket av internet som inspiration och en av de nya sakerna jag har tagit till mitt hjärta är att göra bokboxar. Jag vill försöka visa er hur man går till väga när man gör en sådan.

Vad som kan behövas: Linjal, sax, lim, vikpinne(bonefolder), 2 cardstock till boksidor, 1 cardstock till bokomslaget, mönsterpapper, blommor etc till dekoration.


Ta fram cardstock som ska användas till boksidorna. Du behöver 2 st bitar 24*10 cm och 2 st bitar 24*12 cm. De här kommer bilda själva lådan.
När du skurit till bitarna markerar du 2, 4, 6, 8... cm på ena sidan av alla och 1, 3, 5, 7... på andra sidan innan du viker pappren som om du ska göra fransen på en smällkaramell. Var noga med att vikningen blir rak, annars kan du få bekymmer längre fram när lådan ska sättas ihop.


Distressa/chalka alla åsar på båda sidorna. Jag använde mig av distressen tea dye från Tim Holtz.

Nu är det dags att börja montera ihop lådan och det är lite trixigt. Börja med att leta reda på en 24*10 cm bit och lägg lite lim i kanten som på bilden ovan.

Nu kommer vi till det lite trixiga, du ska passa in en 24*12cm bit i 24*10 cm biten. Försök att passa in ås mot dal ett par stycken i taget samtidigt som du trycker ihop pappren lite grand för att limmet ska fästa. När du har fått ihop bitarna kan du justera dem lite innan limmet torkar helt.

För samma procedur med nästa 2 bitar och limma sedan ihop de två "L" så att de bildar en rektangel. Ska se ut ungefär som bilden nedan. För att lådan inte ska bli för hög brukar jag lägga lite lim i dalarna i hörnen och trycka ihop lådan lite.


Nu är det dags att välja om du vill ha boken stående eller liggande. Jag valde liggande den här gången. Måttet för den liggande boken jag gjorde är 30*12 cm. Vill du ha den stående kan jag rekommendera måttet 27*15 cm. Måtten i sig är inte så viktiga, det viktiga är att du har ca 3 cm i mitten som bildar bokryggen.

Med mina mått för en liggande bok, vek jag 13,5 cm in från varje sida och fick då ca 3 cm till bokrygg.

Nu över till det roliga, dags att börja dekorera boken. Skär till 2 st bitar till 13*11,5 cm till insidorna och 2 st bitar till utsidan/baksidan samt 2 st 11,5*2,5 cm till bokryggen.

Vill man kan man limma ett band att knyta ihop boken med under de mönstrade insidorna. Jag har istället för det valt att fästa bandet utanpå boken den här gången.


Limma lådan på plats.



Sätt lite spets runt kanterna på lådan. Vill du använda lådan till att exempelvis lägga en present i är du klar med låd delen här och det är bara att fortsätta att dekorera de övriga sidorna efter behag.


Jag satte dit en tag med ett citat på och flätade samman massa blommor i min låda. Blommorna sitter ihop med varandras stjälkar och jag har passat in dem så att jag kan lyfta ur dem om jag ångrar mig i framtiden och vill lägga i en present.
Nedan ser ni hur min bokbox blev färdigdekorerad. Vill du se den i verkligheten kommer den finnas hos Josefin i butiken ett tag.



Material använt: 2 cremefärgade cardstock, 1 mörkblått cardstock, 2 Stella and Rose Hattie "Happy" Bouquet paper (har använt fram och baksida), grå hjärtspets, blåprickigt band och blingstenar. Allt ifrån The scrapbookstore.
Ur egna gömman använde jag mig av spellbinders, 2 st brads (sitter på bokryggen), 3D kuddar, liten och medelstor retropunch(använda till blommorna på fram och insidan) och lite silverglitter.

Lycka till!
/Sara

5 kommentarer:

  1. Det var ett "gräsligt snyggt" alster om man får uttrycka det så!!!!! Snygga papper och en ovanlig skapelse!

    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Väldigt snyggt.
    Måste prova att göra en sådan bokbox

    SvaraRadera
  3. Hej Sara!
    Galet snygg "bok"! Och bra att du beskrivit hur man gör. Verkar svårt men krävs ett försök.
    /Linn

    SvaraRadera
  4. Hej Sara,
    den är så snygg! Jag måste prova göra en sån!
    /Karin

    SvaraRadera
  5. Verkligen superfin och vilken rolig idé sen!
    /Caroline

    SvaraRadera